Helsefagarbeideren 2 - 2018

24 Helsefagarbeideren – All min erfaring tilsier at folk elsker å ha ordentlig arbeid. De liker å forbedre arbeidsoppgavene og har mange ideer hvordan dette kan gjøres. – De ansatte har kunnskap, erfaringer og ideer og vet hvor skoen trykker. Ingen andre kjenner utfordringer og muligheter i jobben så godt som dem. Dermed er det også de som har de beste forutsetningene for nyskaping. Det er ikke de store, banebrytende inno- vasjonene de leter etter, det er de små. Ved å lykkes med små tiltak kommer det lett frem nye ideer og nye løsninger og på flere områder. Etterhvert vil summen av de små endringene forandre arbeidsplassen og for- bedre kvaliteten. – Man sier ofte at man har det er så travelt og intenst. Men vi mener det er mer rom og tid i organisasjonene til å drive utvikling enn det man gjerne tenker seg. Metode for idéfangst – På mange arbeidsplasser finnes det en idé- kasse. Den får stort sett stå i fred. Er folk usikker på hva som skjer med lappen de legger i idekassen? – Den erfaringen kjenner jeg. Andre steder har også idétavler, men likevel kommer det ikke opp ideer. De skjønner ikke hvorfor og blir litt oppgitt. – MEDARBEIDERDREVET INNOVASJON utvikler både tjenestene og de ansatte Nina Amble fra OsloMet er professor og leder for prosjektet #Læringslivet, om nyskaping og innovasjon i hjemmetjenesten. Prosjektet handler hverken om duppeditter eller eksperters smarte løsninger. I stedet er det medarbeiderne selv som driver frem innovasjonene og finner de gode løsningene. De er det blitt mange av etter hvert. Professor Nina Amble holdt foredrag om #Læringslivet under lærerkonferansen i vår. Slik skal ansatte drive innovasjonsvirksomhet i hjemmetjenesten. Tekst: Olav Kvernes og Eivind Kaasin, Idebanken Foto: Eivind Kaasin

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy