Helsefagarbeideren 2 - 2020

20 Helsefagarbeideren - Fra våre besøk på sykehjem og andre institusjoner innen pleie og omsorg var vårt klare inntrykk at pleiepersonalet hadde for lite kunnskap om tenner og munnhelse. Våre forsøk på undervisning og opplæring for pleiepersonale viste seg svært vanskelig å gjennomføre i praksis. Det var vanskelig å finne tidspunkter som passet, og opp­ møtet ble deretter, forteller Wenche og Rita. - Dermed tenkte vi at det måtte være bedre å få tann- og munnstell inn på et tidligere tidspunkt, nemlig i som en del av undervisningsopplegget på videregående, hvor det utdannes nye helsefagarbeidere, sier Wenche. Rita har selv tatt helsefagut- dannelsen, og vet at undervisningen på dette området er mildt sagt mangelfull. I hennes desentraliserte undervisning ble det ikke ble undervist i tann- og munn- helse i det hele tatt! UNDERVISNINGSOPPLEGG i tann- og munnstell for helsefagelever Elevene ved Nordborg Videregående skole på Finnsnes fikk t ene på tannpuss av hverandre. Hva gjør man når man synes helsefagelevene har for lite kunnskap om tann- og munn- stell? Jo, man tar kontroll, og sørger for at de får den kunnskapen de trenger. Slik konkluderte tannpleierne Wenche Nylund og Rita Hogefeld ved Finnsnes Tannklinikk i Troms og Finnmark fylkeskommune. Tekst: Anne L. Buvik Foto: Privat

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy