Helsefagarbeideren 2 - 2020

4 Helsefagarbeideren & KORT GODT Helsefagarbeidere og hjelpepleiere er blitt de nye heltene våre! «Én ting jeg tror alle kan være enige om: Helsefagarbeidere og hjelpepleiere gjør en utrolig innsats for alle oss andre, og fortjener all den hyllesten de kan få. Selvsagt finnes det mange andre yrkesgrupper utenfor helsevesenet som også fortje- ner et stort takk. Men i disse krisetidene er de ikke i samme divisjon som helsefagar- beidere og hjelpepleiere. Det tror jeg alle nå ser.» Jette Dyrnes i et innlegg i Kommunal Rapport Forhåndssamtaler, elektronisk livstestament og hjemmedød Disse tre tiltakene foreslår regjeringen for at helsetjenesten skal legge til rette for et best mulig tilbud ved livets slutt • Mer bruk av forhåndssamtaler for å kartlegge den enkeltes ønsker i livets sluttfase. • Gi flere eldre mulighet til å lage elektronisk livstestament. • Legge til rette for mer hjemmetid og hjemmedød. Hentet fra stortingsmeldingen om lindrende behandling og omsorg ved livets slutt Telefonvenner til ensomme eldre Frivilligsentralene i Norge setter folk som ønsker å bli oppringt i kontakt med frivillige som gjerne ringer dem. Les mer på TelefonVenn.no. Tilbudet er opprettet for å forebygge ensomhet hos eldre og andre sårbare personer som opplever isolasjon for å unngå koronasmitte. Alle som ønsker at et medmenneske ringer for en prat en til to ganger i uka, kan få en telefonvenn fra sitt eget nærmiljø. Samtalen skal primært handle om dagligdagse ting og ha fokus på det gode, det positive og det friske. – Vi vet at frivilligsentralene besitter mye faglig og erfaringskompetanse. Men dette er ingen krisetelefon. Telefonvenn.no skal være en tjeneste der folk kan ta den samtalen de har pleid å ta over gjerdet, på butikken eller i et møte, sier prosjektleder Gisle Lunde i Frivillighetssentralen Alle over 18 år som melder seg til tjeneste ved en lokal Frivilligsentral eller Nærmiljøsenter og som bekrefter en taushetserklæring kan bli en frivillig telefonvenn. Kilde: Aldringoghelse.no SMÅ KOMMUNER MANGLER RESSURSER TIL VELFERDS­ TEKNOLOGI De større kommunene har kommet lenger med å innføre velferdsteknologi enn de små, og har større nytte av å delta i det nasjonale velferdsteknologipro­ grammet, viser forskning som Sintef har gjort i samarbeid med Nasjonalt senter for e-helseforskning. En stor utfordring i små kommuner er å ha en organisasjon som er i stand til å implementere og drifte løsningene. Kilde: Sintef

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy