Helsefagarbeideren 4 - 2018

34 Helsefagarbeideren Leder Jette Dyrnes jette.dyrnes@delta.no 908 93 166 Nestleder Basse Berger basse.berger@helsefagarbeidere.no 481 95 477 Region Nord Helene Berg Johansen helene.berg.johansen@helsefagarbeidere.no 412 19 831 - Mange tror at de er for stive og ubevegelige for å trene yoga, men man trenger verken være spesielt myk eller sprek, for å si det sånn. Sarah Triki er styremedlem fra Region Vest i Helsefagarbeidere i Delta. For rundt ett år siden startet hun med yoga. Det har forbedret arbeidshverdagen hennes. - Å jobbe med mennesker er noe av det beste, men noen ganger svært utfordrende fysisk og mentalt. Og det er her jeg ser hvordan yogaen kommer inn i mitt liv. Jeg gir fortere slipp på opplevelser, slik at jeg har mer plass til de gode stundene sammen med menneskene rundt meg og meg selv, sier Sarah som jobber i hjemme­ tjenesten i Bergen kommune. Yoga er en samling av kroppslige og mentale øvelser som strekker seg langt tilbake i tid i de indiske religionene hindu­ ismen og buddhismen. Selve ordet «yoga» stammer fra «yuj» som betyr å forene kropp, sinn og ånd. - Det er det dette handler om, balanse. Balanse i livet. Det kan være vanskelig å finne roen, la musklene slippe taket, kjenne på alt som skjer i kroppen og holde fokuset der, uten at tankene flyr i alle retninger. Men det er nettopp det som med litt trening gjør så godt, og bidrar til at man kan finne roen i stressede situasjoner også, forklarer hun. - Jeg har veiledet i bruk av pusteteknikker sammen med både pasienter og kollegaer når ting ikke har vært så lett. Da føler jeg meg mer til stede hos hvert enkelt individ, og har et høyere overskudd i hverdagen, både på jobb og i det private. Her er Sarahs enkle meditasjonsoppskrift: Sitt med bena i kryss, eller det som blir mest behagelig for deg. Legg fokuset til hvordan pusten beveger seg i kroppen. Kjenn hvordan bevegelsene er når du puster med en avslappet mage og hvordan lungene ekspanderer på innpust og blir mindre på utpust. Slapp av i kjeve, lepper og tunge. Slipp taket. Pust gjennom nesen, inn og ut. La pusten som går inn være lang, like lang som den som går ut på en telling på fem. Namaste! PÅ HJERTET LANDSSTYRET I HELSEFAGARBEIDERE I DELTA 2017–2021 Region Sørøst Marianne Hansen marianne.hansn@helsefagarbeidere.no 906 23 632 Region Sørvest Kenneth Langøen kenneth.langoen@helsefagarbeidere.no 411 05 788 Region Midt Eva Annette Drage annette.drage@helsefagarbeidere.no 908 11134 Med yoga får jeg mer plass til de gode stundene med andre mennesker og meg selv Region Vest Sarah Triki sarah.triki@helsefagarbeidere.no 941 10 841

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy